foto1 foto2 foto3 foto4 foto5


facebook.com/tvsco
tvsco@email.cz

Tatra Veteran Sport Club Ostrava v AČR

Ostravský veteránský klub založený v roce 1971

Termín klubové testace a retestace HV v roce 2024

Prodloužení testací historických vozidel

Odkazy

Tatra Trucks a.s.Fédération Internationale des Véhicules AnciensAsociace veteran car clubů AČRInstaForex Loprais TeamFiat 128 Fan ClubFullcom s.r.o.

Život mezi veterány. Setkání s předsedou klubu.

Logo Cesky Rozhlas Ostrava

foto clanek 007Již popatnácté se sešli majitelé, fanoušci a příznivci historických vozidel v centru Ostravy, aby se zúčastnili Memoriálu Ing. Františka Procházky - Veteran Rallye Ostrava, který se pořádá jako vzpomínka na zakládajícího člena a duši ostravského Tatra klubu. První ročník odstartoval v roce 1994 a za tu dobu projelo startovní rampou nespočet krásných a zajímavých historických vozidel rozličných značek z celého světa, o jejich posádkách ani nemluvě...

Nejinak tomu bylo i v sobotu 25. května, kdy se na startu objevila necelá padesátka posádek z České republiky, Slovenska a Polska. Pořadatelé z Tatra Veteran Sport Clubu Ostrava v AČR ve spolupráci s Fiat Klubem Ostrava o.s. poprvé rozšířili tradiční veteránskou akci o Setkání Italských Automobilů Ostrava 2013, které příjemně důstojnou formou připomnělo 55. narozeniny ostravského Fiat klubu.

A tak se na startu Veteran Rallye Ostrava potkaly vozy, které od sebe dělilo neskutečných 81 let! Od Tatry 12 z roku 1930, se kterou přijel Luboš Pálka z Kopřivnice až po ne často vídaný Abarth Punto Evo Esseesse z roku 2011, který představil Jaromír Krišica z Ostravy. Jde pravděpodobně o jediný, oficiálně u nás zakoupený vůz této značky, typu a provedení.

Ačkoliv sobotní ráno nepřetékalo sluncem a teplým počasím, zaplnilo se Masarykovo náměstí spokojenými diváky, kteří měli možnost prohlédnout si např. pěknou Tatru 54 z roku 1931, se kterou se pochlubil Jiří Veřmiřovský z Ostravy. Tento vůz má zajímavý osud, zvlášť ten novodobý - nejdříve ho v roce 1997 zaplavily povodně a po 14-tileté renovaci byl majiteli z garáže ukraden… Dalšími zajímavými vozy byly např. BMW 321 Cabrio z roku 1938 od Jirky Janoška z Českého Těšína, které při ostravské Zlaté tretře vozilo dokonce nejrychlejšího muže planety Usaina Bolta. Pěkné byly i dvě modré Aerovky - starší 30 Limousina z roku 1935 a mladší 50 Roadster z roku 1937, které provětrali Radim Dragon z Opavy, resp. Jirka Toloch z Ostravy.

K vidění byly již tradičně různé modely domácích značek Tatra a Škoda. Premiéru zde měla např. Tatra 57 polokabriolet z roku 1932, kterou se po dlouholeté renovaci pochlubil Honza Krčmář z Vřesiny. Nechyběli ani zástupci značky Mercedes-Benz nebo zajímavá Toyota Corolla, typ KE 35 z roku 1976, se kterou startoval Jakub Škuta z Ostravy. A na své si přišli i příznivci jedné stopy. Tentokrát měla převahu značka ČZ, i když jedna Jawa nesla označení Jawa ČZ 350 z roku 1958. Řidičkou byla Renáta Machallová z Ostravy, která získala Dámský pohár v kategorii Moto.

Setkání Italských Automobilů Ostrava přivábilo na start do Ostravy kromě výše uvedeného Abarthu i další zajímavé vozy - rodinný tým Doležalů ukázal jak Alfu Romeo Spider 2000 Veloce z roku 1978, tak Fiat 127 ročníku 1975, který řídila Anna Doležalová, držitelka Dámského poháru v kategorii Auto. Dvoumístné sporťáky s Bertoneho rukopisem - Fiat X1/9 z roku 1977 a 1982 představili Krzystof Grajek z polských Gliwic a předseda ostravského Fiat klubu Milan Chudej. Zajímavý a u nás málo vídaný Polski Fiat 125p Break Montana z roku 1973 přivezl ze slovenského Popradu Mgr. Martin Kotereba. Šlo o ojedinělou exportní verzi určenou pro francouzský trh, který dovážela pařížská firma Chardonnet. Startovní pole dále doplnily např. Fiat 131 Supermirafiori (1979), Fiat 128 AC (1972) nebo Fiat Ritmo Abarth (1984). Nejstarším vozem setkání byl Fiat 850 Special z roku 1970 Miroslava Juchy z Kozlovic.

foto clanek 008Samozřejmě bychom mohli v tomto duchu pokračovat ještě dlouho a tak není divu, že se pořadatelé rozhodli nakonec ocenit cenou Nejhezčí vůz Veteran Rallye Ostrava hned tři vozy, a to nestárnoucí Tatru 87 z roku 1947, se kterou startoval Aleš Maralík z Krmelína, atraktivní AC 2-Liter Cabrio z roku 1949 ze sbírky Libora Jelínka z Ostravy a sportovní Lotus Europa TC Special z roku 1972, který z Karviné přivezl JUDr. Jiří Jurčík.

Po přejímce vozidel a změření krevního tlaku zaměstnanci VDI Metros z důvodů eliminace moc sportovně nabuzených posádek, se naštěstí zjistilo, že všichni se přijeli především bavit a společně si užít příjemnou veteránskou sobotu. K tomu jim pořadatelé připravili zajímavý program a humorně laděné dovednostní disciplíny. Pro nedočkavce byl připraven i páteční program, který zahrnoval návštěvu výrobního závodu automobilky Hyundai v Nošovicích. A že těch nedočkavců bylo…

Start Veteran Rallye Ostrava proběhl v 10 hod. dopoledne a po minijízdě zručnosti a populárním Městském kritériu, kde řidiči předvedli divákům své jezdecké umění, se startovní pole vydalo na 65 km dlouhou trať s cílem v Soběšovicích u Žermanické přehrady. První zastávka byla připravena v areálu společnosti Agrotec Iveco Moravia a to vč. první humornější disciplíny - hokejový slalom s nevystředěným míčkem na čas…

Další průjezdní kontrola byla naplánována v Karviné - Dolech, kde si díky pochopení pátera Daniela Víchy mohli účastníci rallye prohlédnout šikmý kostel sv. Petra z Alkantary. Je to vlastně jediná stavba, která se zde dochovala. Kostel stojí v místě, kde došlo během 40 let minulého století díky těžbě uhlí k poklesu půdy o 36 m a pokles způsobil úklon kostela o 6,8° na jih od svislé osy. Kostel, který byl postaven roku 1736 v barokním slohu, stojí v místě centra původního města Karviná, dnes nazvané Doly. A věřte, je to velmi zvláštní pohled, když vstoupíte dovnitř kostela a jako první si všimnete šikmo visícího lustru. Až poté si uvědomíte, že lustr nevisí šikmo, ale všechno ostatní je jaksi nakřivo… A pro zasmání ještě navlékání přívěšků pomocí mechanické „plandavé“ ruky. Opravdu zábavné.

Polední zastávka spojená s prohlídkou zámku a obědem v zámecké restauraci čekala na posádky v centru dnešní Karviné. Empírový zámek Fryštát je jedinečnou památkou svého druhu ve zdejším regionu, který byl původně předurčen jen k industrializaci. Není divu, že se tento zámek dochoval jako jediný ze tří honosných zámků, které se na území města Karviné nacházely ještě v 50. letech minulého století. Historie zámku je spjata především s jeho zakladateli - knížecí rodinou těšínských Piastovců a s jeho posledními majiteli, kterými byl hraběcí rod Larisch-Mönnich. Volný čas vyplnil účastníkům rallye test z historie značek Tatra a Fiat, a slalom s modelem autíčka, které bylo poháněno pomocí šňůrek oběma členy posádky.

foto clanek 009Poslední průjezdní kontrola před cílem byla v Archeoparku v obci Chotěbuz-Podobora. Rozsáhlý archeopark se rozprostírá na místě starodávného slovanského hradiště a jde o rekonstrukci slovanského sídliště z období od poloviny 8. až do 11. století. Zde byla nachystaná i stylová disciplína - luk, šípy a 3 střely do terče. Před příjezdem do Soběšovic absolvovaly posádky ještě menší jízdu stálosti na neznámou vzdálenost (1 až 2 km) průměrnou rychlostí 31 km/hod.

Cíl Veteran Rallye Ostrava 2013 proběhl za vydatné pomoci Obce Soběšovice a místního Sboru dobrovolných hasičů na hřišti v Soběšovicích. Přivítání starostou obce Ing. Karlem Oblukem, občerstvení, spokojení diváci, popovídání s přáteli a vyhlášení výsledků bylo důstojnou tečkou za příjemně stráveným dnem.