foto1 foto2 foto3 foto4 foto5


facebook.com/tvsco
tvsco@email.cz

Tatra Veteran Sport Club Ostrava v AČR

Ostravský veteránský klub založený v roce 1971

Termín klubové testace a retestace HV v roce 2024

Prodloužení testací historických vozidel

Odkazy

Tatra Trucks a.s.Fédération Internationale des Véhicules AnciensAsociace veteran car clubů AČRInstaForex Loprais TeamFiat 128 Fan ClubFullcom s.r.o.

Život mezi veterány. Setkání s předsedou klubu.

Logo Cesky Rozhlas Ostrava

News 2014 10 20Motocyklový závodník František Šťastný se narodil 12. listopadu 1927 v Kochánkách nedaleko Benátek. Kdyby to byly Benátky na břehu Jaderského moře, pravděpodobně by František jezdil ve stáji hraběte Agusty a pravděpodobně by se stal mistrem světa. Protože se ale jednalo o Benátky nad Jizerou, prožil František svojí závodní kariéru, až na malé výjimky, v sedlech motocyklů Jawa. Dosáhl s nimi vynikajících úspěchů. Stal se pětkrát Mistrem Československa, zvítězil ve čtyřech Velkých cenách mistrovství světa v konkurenci jezdců, jakými byli Surtees, Agostini, Hailwood nebo Redman, v celkovém hodnocení tohoto seriálu skončil pětkrát na čtvrtém místě a v roce 1961 byl dokonce druhý. Na nejvyšší ze stupňů vítězů ale nikdy nedosáhl.

K tomu poslednímu krůčku chyběl Jawám oproti konkurenci o něco málo větší výkon, o něco málo větší rychlost a o dost větší spolehlivost. V šedesátých letech minulého století bylo v Československu velmi obtížně sehnat špičkový materiál, pomocí kterého by se daly zmíněné nedostatky odstranit. Žádosti o uvolnění valutových prostředků, potřebných na jeho zakoupení, končily většinou na stolech a posléze v odpadkových koších nejvyšších stranických představitelů. Dolarů byl ve státní kase zoufalý nedostatek.

Všechna svá vítězství by byl František ochotný vyměnit za jedno jediné. Jeho posedlost se jmenovala Tourist Trophy. Šedesátikilometrový okruh na ostrově Man ho fascinoval. Vybojoval zde několik třetích míst a přežil hrůzostrašnou havárii, když se mu v rychlosti okolo 230 km/h zadřel motor. V roce 1967 se dostal na titulní stranu publikace, vydané ke stému výročí tohoto pekelného závodu. Jeho sen o jednom, jediném vítězství na Manu se ale nikdy nesplnil.

Závodění dal František úplně všechno, a když po ukončení kariéry dostal v Jawě výpověď, zůstal bez prostředků. Aby mohl zaplatit bydlení a koupit si jídlo, jezdil s redaktorem Karlem Březinou po besedách. Později František komentoval, většinou s Lubošem Pecháčkem, sportovní motoristické přenosy v Československé televizi.

František Šťastný zemřel 8. dubna 2000. První, kdo veřejně ocenil jeho úspěchy a reprezentování Československa, byl prezident Miloš Zeman, který mu v roce 2013 udělil in memoriam státní vyznamenání, medaili Za zásluhy prvního stupně.

Zvláště díky iniciativě pana Tomáše Lasáka a podpoře místního Obecního úřadu, byl v neděli 12. října 2014 v Kochánkách otevřen park Františka Šťastného. Této události se zúčastnilo mnoho motocyklových i automobilových jezdců, kteří se s Františkem osobně znali a přijeli uctít památku kamaráda a nejlepšího motoristického sportovce minulého století. Přítomen byl i televizní štáb. Přestřižením pásky park slavnostně otevřela Františkova manželka, paní Jarmila Šťastná. Slavný závodník se tak po letech konečně dočkal uznání ve svých rodných Kochánkách. V České republice by se jistě našlo více míst, kde by se na tento počin dalo navázat.

Jsme rádi, že jsme tuto legendu silničních motocyklových závodů mohli představit účastníkům a divákům Veteran Rallye Ostrava & Memoriálu Ing. Františka Procházky, neboť v letech 1994 až 1996, byl usměvavý a vždy velice vstřícný František Šťastný čestným hostem a startérem naší rallye. Františku děkujeme a stále vzpomínáme.

foto clanek 029