foto1 foto2 foto3 foto4 foto5


facebook.com/tvsco
tvsco@email.cz

Tatra Veteran Sport Club Ostrava v AČR

Ostravský veteránský klub založený v roce 1971

Termín klubové testace a retestace HV v roce 2024

Prodloužení testací historických vozidel

Odkazy

Tatra Trucks a.s.Fédération Internationale des Véhicules AnciensAsociace veteran car clubů AČRInstaForex Loprais TeamFiat 128 Fan ClubFullcom s.r.o.

Život mezi veterány. Setkání s předsedou klubu.

Logo Cesky Rozhlas Ostrava

News 2014 10 29Z Kopřivnice, města automobilů Tatra, přišla smutná zpráva. V pátek 24. 10. 2014 brzy ráno zemřel ve věku 69 let Alois Havel, první český autokrosař, který vyhrál závod Mistrovství Evropy. Stalo se to v roce 1981 na trati ve Štikovské rokli v Nové Pace, kdy zde vyhrál hlavní závod ME v divizi D3.

„Jaká práce, taky výsledek“ nebo „Slovo smůla používáme jen na omluvu neschopnosti“. To jsou jen dvě pořekadla, která s oblibou používal Alois Havel, který jezdil v autokrosových buginách pouze s motorem Tatra. Začínal s osmiválcovými motory z Tatry 603, později přešel na motory Tatra 613, které později upravil ve spolupráci s fabrikou i na kompaktní šestiválec o objemu 2,4 litru až 3 litry (motor měl výkon až 199 kW při 7.200 ot./min.). Celkového evropského titulu za jednotlivce se však nikdy nedočkal, třikrát skončil na druhém místě. Vždy byl o něco rychlejší největší soupeř, Němec Willi Rösel. Jedenkrát o titulu vicemistra Evropy rozhodla jen problematická diskvalifikace za údajné zkrácení trati na závodě v Rakousku, vinou čehož Havel přišel o dvacet bodů. A na konci sezony zaostal za vítězem o bodů šestnáct…

Třikrát však vyhrál evropský titul v reprezentačních družstvech, v letech 1981 a 1983 získal Zlatý volant pro nejlepšího československého závodníka v autokrosu a rallycrosu. V roce 2013 obdržel cenu Zdeňka Vojtěcha za celoživotní přínos motoristickému sportu.

„Odešel moc brzy, vždyť příští rok by mu bylo teprve sedmdesát. Moc smutná zpráva,“ reagoval Karel Rosenkranz, někdejší ředitel tatrováckého muzea, znalec historie kopřivnické automobilky a lidí s ní spjatých. „Lojza, to byl odmala autokros. Vzpomínám, jak jsem ho přetáhl z frenštátského autoklubu do Kopřivnice. Pak mohl ve fabrice pracovat na závodních buginách. Byla to velká autokrosová osobnost,“ pokračoval Rosenkranz o muži, který pocházel z nedaleké obce Tichá, ale v poslední době žil v Kopřivnici.

Alois Havel byl několik let ředitelem Technického muzea Tatry v Kopřivnici a spolupracoval také s naším Tatra Veteran Sport Clubem Ostrava. Třeba při realizaci Vzpomínkové jízdy Vídeň - Zlín - Kopřivnice, která se pořádala v roce 1997 k 100 letům výročí výroby automobilů v Kopřivnici nebo jako čestný host při našem prvním „0-tém“ ročníku Závodu do vrchu v Ostravě - Porubě v roce 1995.

Poslední rozloučení s Aloisem Havlem se konalo ve středu 29. října. Smuteční síň hřbitova v Kopřivnici praskala ve švech. S Lojzou Havlem se kromě rodiny přišlo rozloučit hodně kamarádů, přátel, spolupracovníků, ale i soupeřů… O sportovní kariéře Aloise Havla vznikl v roce 2013 dokument České televize s názvem „Valašská palica Lojza Havel“.

Čest jeho památce.

foto clanek 030