foto1 foto2 foto3 foto4 foto5


facebook.com/tvsco
tvsco@email.cz

Tatra Veteran Sport Club Ostrava v AČR

Ostravský veteránský klub založený v roce 1971

Termín klubové testace a retestace HV v roce 2024

Prodloužení testací historických vozidel

Odkazy

Tatra Trucks a.s.Fédération Internationale des Véhicules AnciensAsociace veteran car clubů AČRInstaForex Loprais TeamFiat 128 Fan ClubFullcom s.r.o.

Život mezi veterány. Setkání s předsedou klubu.

Logo Cesky Rozhlas Ostrava

News 2011 08 29Motory i palivové soustavy našich historických automobilů a motocyklů byly v minulosti konstruovány na paliva, která se tehdy vyráběla a prodávala. Díky mnoha ekologickým směrům, kterými je dnes motorismus všemožně omezován, doznala paliva, která se dnes u benzínových pump prodávají, výrazných změn.

Typickým problémem historických motorů je již několik let absence olova v benzínu, a tím nedostatečné mazání ventilů a ventilových sedel vyrobených původními technologiemi. Navíc dnes majitelé historických vozidel čelí dalším velkým problémům, plynoucím ze zvyšujícího se podílu bio-složky (etanolu) v klasickém bezolovnatém benzínu. Všechny v současnosti nabízené benzíny obsahují 5% etanolu, a do budoucna se chystá jeho navýšení na 10%. Podobně, jak k tomu došlo u nafty, kde je v současnosti cca 7% podíl etanolu.

Největším nebezpečím plynoucím z obsahu etanolu v bezolovnatém benzínu je koroze, vznikající při delším skladování benzínu v nádržích historických vozidel. Zatímco dnes jsou palivové soustavy a nádrže automobilů většinou z plastů, nádrže historických strojů jsou nejčastěji vyrobeny ze slitiny olova a cínu.

Právě tyto materiály jsou velice citlivé na korozi způsobovanou etanolem, který je korozivní i vůči dalším komponentům vyrobených ze zinku, mosazi, bronzu, olova a hliníku, a které časem pod jeho vlivem degradují. A aby toho nebylo málo, etanol napadá také nekovové materiály jako např. gumu, korek a kůži, což vede k problémům v palivovém systému, kde jsou ohroženy hadičky, těsnění, podložky apod.

Možné řešení těchto problémů nabízí anglická rodinná firma Millers Oils, která pro letošní rok představila tři nová aditiva pro ochranu palivové soustavy historických vozidel, konkr.:

VSPe Power-Plus, poskytující ochranu proti etanolu, náhradu olova a zvýšení oktanového čísla o 2 jednotky (tzv. řešení vše v jednom).

VSPe, poskytující ochranu proti etanolu a náhradu olova bez zvýšení oktanového čísla.

EPS, poskytující ochranu jen proti etanolu, bez náhrady olova a bez zvýšení oktanového čísla, toto aditivum je doporučeno pro přestavěné historické motory a agregáty s tvrzenými ventilovými sedly provozované na bezolovnatý benzín.

Bližší informace poskytne výhradní distributor pro ČR a SR, společnost A-SHIFT s.r.o. z Liberce, kontakt:

Tel.: +420 482 777 385 --- Mob.: +420 725 552 195 --- Web: www.millersoils.cz --- Email: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

foto clanek 022