Již popatnácté se sešli majitelé, fanoušci a příznivci historických vozidel v centru Ostravy, aby se zúčastnili Memoriálu Ing. Františka Procházky - Veteran Rallye Ostrava, který se pořádá jako vzpomínka na zakládajícího člena a duši ostravského Tatra klubu. První ročník odstartoval v roce 1994 a za tu dobu projelo startovní rampou nespočet krásných a zajímavých historických vozidel rozličných značek z celého světa, o jejich posádkách ani nemluvě...
Nejinak tomu bylo i v sobotu 25. května, kdy se na startu objevila necelá padesátka posádek z České republiky, Slovenska a Polska. Pořadatelé z Tatra Veteran Sport Clubu Ostrava v AČR ve spolupráci s Fiat Klubem Ostrava o.s. poprvé rozšířili tradiční veteránskou akci o Setkání Italských Automobilů Ostrava 2013, které příjemně důstojnou formou připomnělo 55. narozeniny ostravského Fiat klubu.
A tak se na startu Veteran Rallye Ostrava potkaly vozy, které od sebe dělilo neskutečných 81 let! Od Tatry 12 z roku 1930, se kterou přijel Luboš Pálka z Kopřivnice až po ne často vídaný Abarth Punto Evo Esseesse z roku 2011, který představil Jaromír Krišica z Ostravy. Jde pravděpodobně o jediný, oficiálně u nás zakoupený vůz této značky, typu a provedení.
Společnost Tatra Trucks, které nyní patří kopřivnická automobilka Tatra, připravuje smlouvu s první bankou, která jí schválila financování. Začínají jí vycházet vstříc také úvěrové pojišťovny. Automobilka má zakázkami pokrytou výrobu zatím do září a drží se plánu vyrobit letos 880 vozů, situace ve firmě je už stabilizovaná. ČTK to řekl místopředseda představenstva Tatra Trucks Radek Strouhal. Automobilka se letos kvůli dluhům dostala do dražby. V dubnu firmu ovládli podnikatelé René Matera a Jaroslav Strnad.
„Diskutujeme dokumentaci s jednou bankou, která už nám schválila financování. Závaznou nabídku už máme na stole. Teď hledáme druhou banku, tak abychom doplnili bankovní portfolio a byli v nějakém finančním komfortu. Chceme dvě samostatné banky, aby se s nimi dalo bavit i o nějakých expanzivních plánech a podobně. Na jednu banku je Tatra příliš velká,“ řekl Strouhal. Syndikovaný úvěr, který Tatra v minulosti měla, podle něj nyní není pro automobilku příliš vhodný.
S hlubokým zármutkem oznamujeme všem příznivcům značky Tatra, že dne 7.3.2013 odmávl šachovnicový praporek životní maratón ve věku 83. let - panu Stanislavu Hajduškovi.
Pan Stanislav Hajdušek patřil k největším osobnostem soutěžního sportu a to nejen v Tatře. Svou sportovní činnost začínal jako pilot bezmotorových větroňů, ale jeho srdce však bylo zadáno pro automobily, které mu již v mládí učarovaly.
Byl uznávaným soutěžním jezdcem a zejména vyhledávaným navigátorem v době, kdy byl členem soutěžního týmu Tatry Kopřivnice. Byl také výborný mechanik a dovedl si s každým problémem v průběhu automobilové soutěže poradit. Jako velmi dobrý řidič dokázal bez problému vystřídat svého jezdce a po takovém partnerovi na sedadle navigátora toužil každý soutěžní jezdec, který chtěl vítězit.
Kopřivnická automobilka Tatra byla v dražbě v Chebu prodána za 176 milionů korun. Podnik vydražila společnost Truck Delelopment a.s., která byla do obchodního rejstříku zapsána teprve před týdnem. Peníze jí podle informací ČTK poskytla investiční skupina J&T.
Hodnota Tatry byla k dnešnímu dni stanovena na 1,765 miliardy korun, její závazky činily 1,5 miliardy korun. Vyvolávací cena byla 175,135 milionu. Dražby se zúčastnil jediný dražitel.
„Podnik chceme převzít v pondělí, nebo v úterý. Nepředpokládáme žádné propouštění a chceme zachovat výrobu v současném rozsahu,“ řekl ČTK předseda představenstva Truck Development Marek Galvas. Potvrdil, že firma Truck Development, kde je jediným akcionářem, byla založena teprve před nedávnem, účelově kvůli převzetí Tatry. „V příštím týdnu se budeme snažit jmenovat nový management Tatry,“ dodal Galvas. Nevyužije prý žádné členy současného vedení podniku.
Unikátní rekonstrukci jediného prototypu osobního automobilu s továrním označením Tatra 603 A z pražské vývojové kanceláře ukončili mechanici v kopřivnické renovátorské dílně Ecorra. „Jediný prototyp opustil brány technického vývoje automobilky Tatra Kopřivnice v roce 1962. Vůz se stupňovitou zádí a motorem označeným Tatra 609 šel ihned do jízdních zkoušek, ale nepodařilo se jej prosadit do sériové výroby,“ sdělil ředitel renovátorské firmy Ecorra Vítězslav Hinner. Jen pro úplnost - v bratislavské vývojové kanceláři pod vedením Ing. Mičíka vznikl na základě Tatry 603 A i koncept ambulance, která je vystavena v kopřivnickém muzeu.
Zůstalo tak u jediného „funkčního vzorku“. Ten odkoupil jeden ze zaměstnanců Tatry a jezdil s ním v běžném provozu. „Majitel se snažil auto co nejdéle udržet v provozu za každou cenu. Tím pádem spousta originálních dílů, jako čelní sklo, zadní sklo, lampy zadní, podvozkové díly, díly motoru, byla vyměněna za díly v té době dostupné, ať už pocházející ze sériové Tatry 603, 613, škodovky či žigulíku,“ řekl Hinner. Posledních 18 let podle pracovníků firmy stálo zrezivělé vozidlo pod plachtou na zahradě.
Přátelé, kamarádi, Tatrováci,
jak již víte z Předvánočního posezení, které proběhlo 30. listopadu v salónku Pivnice U Slunce v Ostravě - Svinově, na rok 2013 - konkr. na sobotu 25. 5. 2013 připravujeme polojubijení XV. ročník Veteran Rallye Ostrava & Memoriál Ing. Františka Procházky.
Těším se, že i z tohoto důvodu se budeme setkávat i v příštím roce a budeme moci společně pokračovat v dlouholeté tradici našeho Tatra Veteran Sport Clubu Ostrava v AČR.
Rád bych Vám všem popřál hlavně zdraví, trochu toho štěstí a veteránské pohody v Novém roce 2013.